Operationeel management wordt in de dienstverlening steeds belangrijker. Optimale operationele processen dragen bij aan een stevige concurrentiepositie. Dit boek vormt een basisintroductie op het inrichten van een optimaal dienstverleningsproces. Alle aspecten van dat proces – en de wijze waarop deze in beginsel goed ingericht zijn – passeren de revue.
Het boek behandelt eerst de aard van de operations binnen een bedrijf en de rol van de klant daarin. Vervolgens komen het ontwerp van diensten, operations, de benutting van productiefactoren, kwaliteitszorg en verdere ontwikkeling van de operations aan de orde. In dienstverlenende bedrijven staat altijd de klant centraal. Klantgerichtheid loopt dan ook als een rode draad door het boek. De auteurs richten zich primair op de dienstverlening in de business-to-business-consumermarkt. Aandacht voor business-to-business is secundair.
Operationeel management in de dienstverlening:
- Is een boek dat de student voor zelfstudie kan gebruiken
- Vereist daarom slechts minimale ondersteuning van de kant van de docent
- Helpt de student om operationele situaties te begrijpen die hij tijdens stages en in zijn loopbaan tegenkomt
- Daagt studenten uit om voorbeelden uit hun eigen leven toe te passen bij het oplossen van vraagstukken
- Ondersteunt de student bij het uitvoeren van eenvoudig onderzoek naar operationele vraagstukken
Dit boek is geschreven voor hbo-studenten van economische opleidingen die zich bezighouden met dienstverlening aan consumenten, waaronder opleidingen als Vrijetijdsmanagement, Financial Services Management, Facility Management en Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs.
Op www.pearsoneducation.nl staan uitwerkingen van de vragen, taken in het kader van het probleemgestuurd onderwijs en verschillende toetsvormen.