Welkom

Welkom...

Operations Management in de Dienstverlening: het boek

In april 2010 ziet de tweede editie van het boek Operations Management in de Dienstverlening het licht; het eerste Nederlandse boek waarin de essentie van het organiseren van de operations in dienstverlenende organisaties op een gestructureerde manier uiteen wordt gezet (zie voor meer informatie over het boek ook de pagina Operations Management in de Dienstverlening).

Naarmate het schrijfwerk aan deze tweede editie vorderde, ontstond de vraag met welke veranderingen operationeel managers te maken hebben (of krijgen) naarmate de kenniseconomie meer vorm zal krijgen.

Een zoektocht op het internet naar een antwoord op deze vraag bleek ronduit teleurstellend. Er is veel gepubliceerd over de ontwikkelingen van de kenniseconomie in het kader van specifieke managementtaakgebieden (HRM, Marketing, etc.). Over een integrale benadering van kenniseconomie en operations management is echter nauwelijks iets te vinden. PrintScreens van (november 2009) laten hierover het volgende beeld zien. Het zoeken naar een verbinding tussen kenniseconomie met de Nederlandse en Engelse term voor operationeel management leverde respectievelijk 334 en 156 hits op (zie ook figuren).





Naar aanleiding van deze constatering ontstond een zoektocht waarvan op deze blog verslag wordt gedaan. U vindt een verslag van:
- De conclusies dat er inderdaad een noodzaak is om een verbinding te leggen tussen operations management en de kenniseconomie
- De ontwikkeling van de innovatie-complexiteits-matrix
- De impact van innovatief denken op de wijze waarop de operations aangestuurd worden: de ontsluiting van kennis
- De trends waar sprake van is op afzonderlijke managementtaakgebieden in de operations
- Nog veel meer...

Presentatie bij dit artikel

Copyright 2010: Joyce Walstra